-
Dato
-
21. oktober 2024
-
Tid
-
9:00 - 11:00
-
Sted
-
Familiens Hus, Prestegårdsveien 3, 1912 Enebakk
Påmelding: Send mail til helsestasjonen@enebakk.kommune.no
(Nb! Ikke send personsensitive opplysninger, kun kontaktinformasjon og antall deltakere).
Har du spørsmål kan du ringe Helse barn og unge på telefon 64 99 22 10.
Tuning in to Kids® ( TIK ) er et foreldreveiledningsprogram som fokuserer på å styrke det emosjonelle båndet mellom foreldre og barn, i tillegg til å øke både emosjonell forståelse og emosjonell kompetanse. Dette er spesielt egnet for deg med barn i 1-6. trinn.
Gjennom Tuning in to Kids vil du bygge ferdigheter innenfor noe som kalles emosjonsveiledning, som handler om å anerkjenne, forstå og håndtere både egne og barnets mange følelser. Et barn som blir møtt med slik emosjonell forståelse, vil også selv oppnå nye emosjonelle ferdigheter og kompetanser, og være bedre rustet til å håndtere livets opp- og ned-turer.
Tuning in to Kids fokuserer på å øke emosjonell kompetanse, som er evnen til å:
- Identifisere og forstå egne følelser
- Bruke følelser til å navigere i sosiale interaksjoner
- Bruke din emosjonelle bevissthet til å veilede deg når du løser problemer
- Håndtere frustrasjon og være i stand til å vente på det du vil ha
- Forhindre at stress og uro overvelder evnen til å tenke klart
- Ha kontroll over hvordan og når du uttrykker følelser
Emosjonell kompetanse er viktig for både deg og barnet ditt fordi det tillater dere å ha kontroll over det dere gjør, hjelper med å redusere stress, gjør dere i stand til å berolige dere selv og konsentrere dere i utfordrende og vanskelige situasjoner. I tillegg vil emosjonell kompetanse bidra til bedre vennskap og vedvarende nære relasjoner for ditt barn.
Tuning in to Kids er forskningsbasert. Det er gjennomført mange studier som viser gode resultater. Gjentakende funn er at foreldre som deltar på TIK oppnår økt grad av emosjonsveiledning, og barna oppnår bedre emosjonell forståelse og emosjonsregulering. Det rapporteres også hyppig om reduksjon i eventuelle internaliserende eller eksternaliserende problemer hos barna.