5 Arbeidsgiverpolitiske målsettinger
Enebakk kommune skal være en profesjonell og utviklingsorientert organisasjon for å løse et viktig samfunnsoppdrag. Vi er en kompetansevirksomhet med dyktige medarbeidere.
Organisasjonen er politisk styrt av et representativt folkestyre. Politisk styring er et viktig og verdifullt utgangspunkt, da det gir mening å vite at våre mange oppgaver har betydning for utviklingen av Enebakk kommune.
5.1 Delmål 1: Utøve konstruktiv ledelse
Konstruktiv ledelse innebærer å skape gode forutsetninger for at alle medarbeidere kan jobbe systematisk og målrettet til det beste for brukere og innbyggere. For å få dette til må lederne ta ansvar for at de viktigste oppgaver prioriteres innenfor enhver tid gjeldende økonomiske rammer og andre forutsetninger.
Kommunens ledere skal utøve mestrings- og relasjonsledelse for å bidra til at vi får myndiggjorte medarbeidere. Ledere skal sette søkelys på å skape tillit, trygghet og respekt gjennom å bygge en kultur preget av raushet, involvering og takhøyde. I Enebakk skal det bygges en lederkultur hvor en har mot til å være tydelig, gi konkrete tilbakemeldinger og gjennom dette sikre et kontinuerlig fokus på utvikling og forbedring av kommunens tjenester og den enkeltes arbeidsprestasjon.
Enebakk kommune som organisasjon skal synliggjøres som en attraktiv arbeidsgiver, og viktig i den sammenheng er helhetlig og konstruktiv ledelse.
5.2 Delmål 2: Godt medarbeiderskap
Medarbeiderskap handler om å ta ansvar og vise initiativ, som innebærer at medarbeidere ser hva som bør gjøres og sørger for at det blir gjort. Stadig økende forventninger til tjenestene med samtidig økt kompleksitet i oppgavene stiller sterkere krav til profesjonalitet og fleksibilitet.
Godt medarbeiderskap krever ledere som fremmer åpenhet, samarbeid og tillit, og som viser i både ord og handling at det settes pris på initiativ og handlingsevne. Et viktig grunnlag for godt medarbeiderskap er en opplevelse av mening i jobben.
Det er viktig med et bredt eierskap, forpliktelse og enighet om felles verdier. Verdiene blir dermed premisser for beslutninger, men gir samtidig handlingsrom og mening.
5.3 Delmål 3: Økt kompetanse
For Enebakk kommune er det avgjørende at medarbeiderne har både den individuelle og kollektive kompetansen som trengs for å nå målene, og at organisasjonen evner å gjøre bruk av denne på en god måte.
Organisasjonen er helt avhengig av stadig tilførsel av ny og relevant kunnskap samtidig som muligheter for kompetanseutvikling er viktig for den enkelte medarbeider. Økt kompetanse har en positiv innvirkning ved at uønsket turnover reduseres i organisasjonen, noe som skaper kontinuitet.
Kompetanse må defineres i videst mulig forstand, og omfatter faglig, personlig, sosial og handlingsrettet kompetanse.
Dette vil konkret dreie seg om blant annet:
- Videreutdanning.
- Erfaringsdeling.
- Holdninger.
- Engasjement og ansvarsfølelse.
- Vilje til å løse problemer og fungere i samhandling med andre.
- Tverrfaglig samarbeid til det beste for brukerne.
- Vilje til strategisk kompetanseutvikling og -fokus.
Kompetanseutvikling er viktig for kommunens omdømme. Omdømme kan defineres som summen av de egenskaper andre tillegger oss. Omdømmeutvikling er en strategi for å sikre rekruttering og kompetanse i konkurranse med andre arbeidsgivere.
Godt omdømme skapes gjennom å levere gode resultater og å formidle disse på en hensiktsmessig måte. Omdømmeutvikling i praksis betyr at vi må satse på faglig kvalitet, utvikle en god organisasjonskultur og identitet. Vi må minne hverandre på å gjenfortelle de gode historiene til hverandre, til omgivelsene og til de som kan bli våre fremtidige arbeidstakere. Alle medarbeidere er omdømmebyggere i praksis.
5.4 Fra ord til handling
Målene som er beskrevet i plattformen må omsettes til handling i den enkelte enhet. Dokumentet utgjør et felles fundament for videreutvikling av relasjoner, måloppnåelse, arbeidsmiljø og tjenesteleveranse.
Dette er en plattform for utarbeidelse av strategier og handlingsplaner innenfor HR-området, som beskriver planer og tiltak mer i detalj. Det vil med andre ord si at det må være en tydelig rød tråd i de avdelings- og enhetsplaner som følger denne plattformen, slik at alle ansatte – uansett hvor de jobber i kommunen – følger de samme grunnprinsipper når det gjelder arbeidsgiverpolitikk.