4 Arbeidsgiverpolitiske utfordringer
Enebakk kommune vil i årene fremover stå overfor betydelige utfordringer, men også store muligheter. Kommunen skal levere tjenester til et stadig mer differensiert samfunn med stort aldersspenn, og hvor mange ulike kulturer er representert. Sentrale myndigheter definerer rammebetingelsene til mange av de kommunale tjenestene gjennom rettigheter, lovkrav, kontroll og tilsyn, samt krav til miljøhensyn i alle ledd.
Enebakk kommunes hovedutfordringer som arbeidsgiver:
- Rekruttere nok arbeidskraft med riktig kompetanse.
- Utvikle og beholde medarbeidere med rett kompetanse tilpasset kommunens utviklings- og tjenestebehov.
- Være en attraktiv arbeidsgiver med et solid omdømme.
- Bygge en kultur for innovasjon, nytenking og etablering av nye arbeidsformer.
- Være en inkluderende arbeidsplass, forebygge sykefravær og stimulere medarbeiderne til å yte sitt beste.
- Intern samordning av tjenester (samhandling, samarbeid og kommunikasjon).
Deltidsarbeid har konsekvenser for lønn, rettigheter og arbeidsbetingelser. Deltid er mest utbredt i kvinnedominerte yrker, blant personer med innvandrerbakgrunn og de med nedsatt funksjonsevne. Det er derfor et satsningsområde å bidra til flest mulig heltidsstillinger.