2 Mulighetenes Enebakk - etiske kjerneverdier
Enebakk kommunes visjon, «Mulighetenes Enebakk», danner grunnlaget for arbeidsgiverpolitisk plattform. Alle ansatte i kommunen skal bidra til at Enebakk har en fremtidsrettet utvikling som organisasjon, tjenesteyter og samfunnsutvikler. I sammenheng med kommunens visjon, er det i kommunedelplanens samfunnsdel vedtatt noen langsiktige utviklingsmål som er styrende for organisasjonen:
- Enebakk skal fortsatt være en god kommune å vokse opp i, leve i og bli gammel i.
- I Enebakk skal vi legge til rette for en fremtidsrettet sentrumsutvikling med gode fellesarealer for alle.
- I Enebakk skal vi legge til rette for et variert næringsliv og et levende landbruk.
- Enebakk kommune skal ha en organisasjon med evne til nyskaping, endring og forbedring.
Kommunens viktigste ressurs er de ansatte. Gjennom myndiggjorte medarbeidere og ledere jobber vi alle for at våre vedtatte langtidsmål skal nås. Våre etiske kjerneverdier er nøkkelen og stigen vi alle benytter for å nå målene og bidra til oppfyllelse av kommunens visjon.
2.1 Etiske kjerneverdier
Et viktig verktøy for at kommunen skal kunne nå sine langtidsmål og sin visjon, er å sette et tydelig søkelys på de etiske kjerneverdier slik at de hjelper oss til å ta riktige avgjørelser i det daglige. Vårt felles verdisett skal prege vår hverdag, veilede oss i å gjøre de riktige valgene og motivere oss til å yte vårt beste:
2.1.1 Mot
- Sier fra om kritikkverdige forhold til den det gjelder eller varsler til noen som kan gjøre noe med det gjennom kommunens varslingssystem.
- Tar ansvar for at egne handlinger er i samsvar med de etiske retningslinjene.
- Overholder lover og regler, og forholder oss lojalt til vedtak og avgjørelser når disse er i samsvar med kommunens etiske retningslinjer.
2.1.2 Åpenhet
- Være åpen i arbeid og samhandling.
- Ulike syn og kritikk blir hørt, vurdert og respektert.
- Åpenhet og innsyn i forvaltningen slik at innbyggerne kan gjøre seg kjent med kommunens tjenester.
2.1.3 Redelighet
- Er klar på egne roller og unngår dobbeltroller.
- Opptrer upartisk og praktiserer likebehandling.
- Unngår gaver eller andre personlige fordeler som kan påvirke tjenestebehandlinger, eller vekke mistanke om slik påvirkning.
2.1.4 Respekt
- Er tydelig på eget syn og har toleranse og respekt for andres syn.
- Møter publikum og brukere med vennlighet, respekt og omtanke.
- Viser respekt for personvernet og overholder taushetsplikten.
- Hos oss har alle mennesker lik verdi.