Arbeidsgiverpolitisk plattform 2023 - 2026

3 Roller og ansvar

Kommunens viktigste ressurs er de ansatte. I Enebakk er både medarbeidere og ledere myndiggjorte medarbeidere, og vi tar ansvar på bakgrunn av kunnskap, erfaringer, holdninger, verdier, delegasjon og tillit. Vi ser etter nye muligheter og forbedringer, og tar felles ansvar for å skape et godt arbeids- og læringsmiljø. Vi har ulike roller i vår organisasjon, og den enkelte skal være bevisst på sin egen rolle.

Folkevalgte

  • Kommunestyret er det øverste arbeidsgiverpolitiske organ.
  • Utøver et kollektivt arbeidsgiveransvar gjennom de folkevalgtes deltakelse i styrer, råd og utvalg.
  • Vedtar mål, fastsetter rammebetingelser og tildeler ressurser.

Ledere

  • Kommunedirektøren har delegert det samlede arbeidsgiveransvar for alle øvrige ansatte i kommunen.
  • Ansvar delegeres til kommunalsjefer og videre til enhetsledere.
  • Samlet er lederne kommunens arbeidsgiverrepresentanter.

Ansatte

  • Har et felles ansvar for å bidra aktivt for å arbeide for innbyggernes beste og å fremme et godt omdømme for kommunen.
  • Være aktive bidragsytere i utvikling, endring og omstilling.

3.1 Tillitsvalgte og vernetjenesten

Deres viktigste rolle er å representere medarbeiderne i Enebakk kommune, og bidra til samskaping ved at arbeidstakerne i kommunen får reell innflytelse.

Hovedavtalen mellom partene i arbeidslivet skal sikre at arbeidstakere gjennom sine tillitsvalgte får reell innflytelse på hvordan arbeidsplassen skal organiseres og hvordan arbeidsmetodene skal utvikles slik at dette bidrar til en fleksibel og brukervennlig tjenesteyting. Tillitsvalgte utøver også formell medbestemmelse på vegne av ansatte gjennom partssammensatte råd og utvalg i trepartssamarbeidet.

De tillitsvalgte og vernetjenesten har et særlig ansvar (sammen med arbeidsgiver) for å bidra til at alle saker kan drøftes og løses på en åpen og konstruktiv måte. På denne måten har de tillitsvalgte en sentral og viktig rolle i å medvirke til gode arbeidsmiljøer.