Slik varsler vi deg om en krise
I en krise som truer liv og helse vil kommunen eller politiet sende ut tekstmelding på mobiltelefon til alle som oppholder seg i det relevante området.
Enebakk kommune har ikke varslingsanlegg (tyfoner, flyalarm). Når alarmen går, kan du søke informasjon på NRK P1.
På www.sikkerhverdag.no står det mer om hvordan du varsles ved en krise.
Selv om kommunen og politiet har gode rutiner og systemer for å varsle befolkningen er det likevel en fare for at ikke alle blir informert. Det kan være at ikke alle blir varslet, at personen ikke forstår norsk eller engelsk, eller andre forhold. Dersom du blir varslet om en krise er det viktig at du varsler videre til menneskene rundt deg.
Varsling ved stengt vann
Kommunen vil varsler deg på SMS eller talemelding hvis vannet blir borte.
SMS-varsling fra kommunen
Enebakk kommune bruker varslingssystemet levert av Varsling 24. Med dette systemet kan vi raskt varsle de det gjelder ved behov, ut fra gateadresser. Vi kan varsle via SMS, e-post og talemelding til fasttelefon.
Hvorfor er dette nyttig for deg?
Vi varsler deg ved hendelser du trenger å vite om. Det kan være ved stenging av vann, stengte veier, evakuering, generelle servicemeldinger eller andre omstendigheter som krever rask informasjon.
Hvordan finner vi deg?
Varsling 24 bruker bruker flere registre for å nå ut med informasjon til deg.
Privatpersoner
Kontaktinformasjonen blir hentet fra Kontakt- og reservasjonsregisteret til Digitaliseringsdirektoratet (tidligere Difi). Vi anbefaler deg å legge inn ditt mobiltelefonnummer og din e-postadresse i kontaktregisteret. De fleste henvendelser fra det offentlige henter kontaktinformasjonen herfra, for eksempel til skattemeldingen.
Oppdater kontaktinformasjonen din her (Norge.no)
Bedrifter
Bedriften som er registrert på gateadressen, blir varslet ut fra informasjon registrert i Enhetsregisteret. Kontaktdata for bedrifter blir hentet fra Altinn. Bedrifter med flere adresser bør registrere disse som underenhet hos Brønnøysundregistrene.
Gå til Brønnøysundregisteret her
Tilleggsregister
Tilleggsregister kan du bruke hvis du ønsker å motta varsler for en bedrift eller for en adresse som du ikke er registrert med bostedsadresse på. Tilleggsregisteret benyttes kun av din kommune. Det er derfor viktig at du oppdaterer informasjonen i tilleggsregisteret hvis du flytter til en annen kommune.
Gå til tilleggsregisteret her (Varslemeg.no)
Sårbare virksomheter
Sårbare virksomheter er for eksempel bedrifter som er avhengig av vann for å drive sin virksomhet.
Dette kan være sykehus og medisinske sentre, alders- og sykehjem, lege og tannleger, barnehager og skoler, næringsmiddelprodusenter og bønder/husdyrhold.
Tilleggsregisteret gjør at kontaktpersoner for virksomheter kan knyttes til virksomheten, med sitt telefonnummer. Kontaktpersonen vil da motta varsel fra kommunen samtidig med virksomheten.
Registrer deg i tilleggsregisteret her (Varslemeg.no)
Får du ikke varsler?
- Er du folkeregistrert på din adresse? Sjekk din adresse i Folkeregisteret her.
- Har du oppdatert din elektroniske kontaktinformasjon?
Oppdater din kontaktinformasjon her. - Husk å melde flytting hvis du bytter adresse
Hemmelig telefonnummer
Hvis du har hemmelig nummer og ønsker varsling, må du registrere deg i tilleggsregisteret. Kryss av for hemmelig nummer når du registrerer deg.
Slik finner du informasjon i en krise
Ved kriser og ulykker er det viktig at du har tilgang på informasjon om hva som skjer og hva du bør gjøre.
- Du vil finne mer informasjon på offentlige nettsider, nettaviser, radio, TV og sosiale medier. NRK har et særskilt ansvar for å bringe offisielle meldinger fra myndighetene.
- Vi vil legge ut informasjon på kommunens nettsider om hva som har skjedd, hva du bør gjøre og hvordan du kan få hjelp fra kommunen.
- For å kunne motta råd og meldinger via beredskapskanalen NRK P1 bør du ha tilgang til en DAB-radio som også er batteridrevet.
Krisesituasjoner er uoversiktlige, og noen kan ha egeninteresser av å spre feilinformasjon. Vær derfor ekstra oppmerksom på at du får informasjon fra pålitelige kilder.
Hva hvis strømmen og internett er nede?
Hvis strømmen og internett ikke fungerer, vil kommunen gi felles informasjon fra oppmøteplass følgende sted i kommunen:
Enebakk rådhus
Prestegårdsveien 4, 1912 Enebakk
Hva skjer dersom vi må evakuere?
Får du varsel om å evakuere må du alltid følge politiets instruksjoner. Forlat huset umiddelbart dersom du blir bedt om det. Skru av komfyren og har du tid så lukk vinduer og lås døren.
I en evakuering er du ansvarlig for å ta vare på deg selv så langt som mulig. Det betyr at alle som kan selv må sørge for transport, husly og mat. Kommunen vil prioritere å hjelpe innbyggere som får hjemmetjenester, institusjonstjenester eller de som ikke har mulighet til å evakuere selv.
Tenk gjennom hvor du og din familie kan evakuere til. Det kan for eksempel være familie eller bekjente som bor i eller utenfor byen.
Dette bør du ha med:
- Identifikasjonspapirer som pass, bankkort eller førerkort
- Lommebok, mobiltelefon og lader
- Klær og toalettsaker for tre dager
- Medisiner som du eller noen i familien trenger
- Utstyr til små barn (bleier, babymat, tåteflasker, leker)
Evakuerings- og pårørendesenter
Ved behov oppretter kommunen et evakuerings- og pårørendesenter. Et slikt senter er et kortsiktig hjelpetiltak en akuttfase for de som er evakuert og deres pårørende.
På senteret vil du få informasjon om hva som skjer og få tilbud om samtale med helsepersonell. Evakuerte på senteret vil få tilbud om overnatting og bevertning.