Nye beholdere eller endring
Fyll ut skjemaet under for bestilling av nytt renovasjonsabonnement eller ved endring/deling av avfallsbeholder.
Renovasjon - bestilling/endring/deling av avfallsbeholder
Skriv gjerne i feltet for “tilleggsopplysninger” i skjemaet om du trenger Serviceabonnement, som betyr at renovatøren henter beholder ved huset (avstand fra beholder til vei, 5-10 meter eller 10-20 meter). Det koster litt ekstra å ha serviceabonnement, se priser i tabellen “Servicegebyr for serviceabonnement”.
Beholderne utplasseres innen ca. 14 dager, og de gamle beholderne hentes eventuelt inn.
Vi presiserer også at 360 liter er den største papp- og papirbeholderen private husholdninger kan få. Det er kun borettslag/sameier som kan bestille 660 liter.
Se oversikt over tømmedager på din eiendom
Skriv inn din adresse og du vil få oversikt over når ROAF kommer og henter avfall hos deg. Start med å skrive navnet på gaten/veien du bor i, da får du opp forslag og du kan trykke på riktig adresse, husk å få med riktig husnummer også.
Se tømmekalender fra ROAF
Husholdnings- eller næringsavfall?
Kommunens tilbud dekker husholdninger (boliger og hytter).
Virksomheter står fritt til å velge renovasjonsleverandør. Kommunens interkommunale renovasjonsselskap ROAF er en av tilbyderne. Mer informasjon om ROAFs tilbud til virksomheter
Gjenvinningsstasjon
I Enebakk kommune er det én ROAF gjenvinningsstasjon (Gjølstad) i Kirkebygda.
ROAF har innført ROAFiD på gjenvinningsstasjonene. ROAFiD er et digitalt innbyggerbevis i form av en app som forteller oss at du bor i en av ROAFs eierkommuner. Slik får du ROAFiD
ROAF Enebakk gjenvinningsstasjon - se åpningstider
Kildesortering - det er veldig viktig at du sorterer riktig
Avfall er ressurser som kan brukes om igjen – og på den måten sørge for at mest mulig av verdiene forblir i kretsløpet. I Enebakk skal abonnentene kildesortere:
- papir/papp
- matavfall
- glass/metall
- el-avfall
- tøy
- batterier
- farlig avfall
Restavfall (inkludert plast), papp/papir og matavfall hentes hjemme, mens de andre fraksjonene bringes til mottak.
Vi oppfordrer deg til å kildesortere så godt du kan. Avfallsfraksjonene har høyere verdi om de er godt sorterte. Da kan de selges til en høyere pris og dette gir i sin tur effekt på renovasjonsgebyret.
For å sikre at mest mulig papp, papir og matavfall sorteres ut, er både papp og papir- og matavfallsbeholder helt gratis.
Matavfallsbeholder har fast størrelse, og kapasitet på den er beregnet opptil 8 husstander som kan samarbeide om den. Alle husstander kan ha så stor beholderkapasitet for papp- og papiravfall som de ønsker.
Matavfallsbeholdere
Egen beholder til matavfall i Enebakk innføres i løpet av mai 2023. Du kan lese mer om ordningen med egen beholder til matavfall i grønne poser på ROAFs nettsider.
Henvendelser knyttet til nye matavfallsbeholdere rettes til kundesenter@roaf.no eller telefon 40 00 29 79
Kundesenteret er åpent mandag-torsdag kl. 12:00-14:00.
Hva koster det?
Renovasjonsgebyret sendes ut sammen med de kommunale gebyrene. Inntekter fra renovasjonsgebyret skal i henhold til selvkostprinsippet dekke alle kostnader som oppstår hos ROAF og kommunen i forbindelse med renovasjonsordningen. Gebyrinntektene skal heller ikke overskride disse kostnadene.
Renovasjonsgebyret beregnes ut ifra størrelsen på restavfallsbeholderen. Standardstørrelsen er 140 liter restavfall.
Servicegebyr for serviceabonnement
Servicegebyr for serviceabonnement - hvis renovatør henter beholder ved huset - avstand fra beholder til vei
Vanlige spørsmål om renovasjon
I de områder av kommunen der det er et hytterenovasjonstilbud skal hyttene delta i dette. Hytterenovasjonstilbudet omfatter felles containere for alt avfall.
Adkomst til hyttekontainere er abonnentenes ansvar
Ifølge renovasjonsforskriften for Enebakk kommune er abonnentene selv ansvarlig for adkomsten til hyttekontainere. Det betyr at abonnentene selv må rydde unna snø og sørge for at det er sandstrødd om nødvendig, slik at ROAF kommer til og får tømt kontainerne.
Når en bolig eller leilighet blir stående tom i lengre tid, minst et år, kan det søkes om fritak fra å betale kommunale gebyr.
Fritak er mulig på visse vilkår:
- I fritaksperioden skal bygningen/leiligheten (boenheten) ikke være i bruk
- Eier skal varsle kommunen før boenheten blir tatt i bruk igjen
- Eier samtykker i at kommunen kan utføre tilsyn på eiendommen for å se at boenheten ikke er i bruk i fritaksperioden
- For å få fritak for avløpsgebyr må boenheten fysisk kobles fra vannledningen.
Melding om godkjent frakobling sendes av rørlegger. Dersom vannmåler er montert, kan denne isteden avleses for å dokumentere at det ikke er produsert avløpsvann - Fritak for alvøpsgebyr (private avløpsanlegg) forutsetter at anlegget midlertidig fjernes fra tømmelista.
- Fritak for renovasjonsgebyr forutsetter at beholdere fjernes fra oppstillingsplass
Søknad om gebyrfritak avgjøres av enhetsleder for Eiendom og kommunalteknikk (EKT). Vedtaket kan påklages til kommunens særskilte klagenemd.
Søk fritak for kommunale eiendomsgebyrer
Ja, det er mulig å samarbeide både på restavfalls-, papp og papir- og matavfallsbeholder.
Fordi renovasjonsgebyret beregnes ut ifra størrelsen på restavfallsbeholderen, vil både du og naboen få redusert renovasjonsgebyr hvis dere samarbeider om den.
Bruk skjemaet Renovasjon - bestilling/endring/deling av avfallsbeholder om du ønsker å samarbeide på restavfalls-, papp og papir- og matavfallsbeholder.
Om du ønsker å samarbeide kun på papp og papir- eller matavfallsbeholder, kan du ta direkte kontakt med kundesenter@roaf.no, tlf. 40 00 29 79
På ROAFs nettsider kan du lese mer om
Lover og regler
Renovasjonsforskrift for Enebakk kommune (lovdata)