Hva er brukerstyrt personlig assistanse?
Brukerstyrt personlig assistent (BPA) er en måte å assistere personer med funksjonshemning som trenger hjelp i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Du ansetter selv assistenter som kan hjelpe med gjøremål du ikke klarer selv. Slik får du mulighet til å ha et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for din funksjonshemning.
Hvem kan få BPA?
Du som bor hjemme eller oppholder deg i Enebakk kommune og
- er helt avhengig av hjelp for å greie dagliglivets gjøremål
- har et hjelpebehov som er omfattende og av varig karakter
- du eller dine pårørende har evne og vilje til å ta ansvar for opplæring av dine personlige assistenter
- du eller dine pårørende har evne og vilje til å planlegge din hverdag og fungere som arbeidsleder
- BPA kan også gis som avlastningstilbud til familier med funksjonshemmede barn.
Hva kan du få hjelp til
Praktisk hjelp og bistand til for eksempel påkledning, hygiene og mat.
Tjenester som krever medisinsk kompetanse, skal normalt ikke inngå i oppgavene. Det går godt an å kombinere ulike tjenester når det gir den mest hensiktsmessige hjelpen.
Slik søker du
Du søker brukerstyrt personlig assistanse ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester.
Søk om helse- og omsorgstjenester
Kan du ikke søke om helse- og omsorgstjenester elektronisk? Du kan skrive ut søknadsskjemaet på papir, klikk på "Forhåndsvis skjema i pdf" og skriv ut.
Papirskjemaet sendes til:
Enebakk kommune
Enhet for rehabilitering, mestring og tildeling
Prestegårdsveien 4
1912 Enebakk
Kontakt oss
E-post: tildeling@enebakk.kommune.no
Telefon: 64 99 22 20
Søknadsfrist
Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende.
Valg av leverandør
Dersom du blir innvilget BPA vil du få beskjed om du kan velge assistent i samarbeid med kommunen, eller fra privat leverandører som kommunene har avtale med. Du kan få oversendt liste over firmaer kommunen har avtale med når du har søkt og fått innvilget BPA.
Hva skjer videre?
Etter at du har søkt vil du få et brev fra Tjenestetildeling for helse- og omsorgstjenester med svar på din søknad. Søknaden blir behandlet så raskt som mulig, senest innen 3 uker.
Klage
Klage på vedtak kan sendes skriftlig til Tjenestetildeling for helse- og omsorgstjenester.
E-post: postmottak@enebakk.kommune.no
eDialog: Enebakk kommune eDialog skjema (kryptert og sikker sending)
eller via post til Enebakk kommune v/ Tjenestetildeling for helse- og omsorgstjenester, Prestegårdsveien 4, 1912 Enebakk.