Slik søker du
Du søker om fradeling av eiendom ved å fylle ut søknadsskjema “søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett” (.pdf).
Se eksempel på ferdig utfylt skjema med veiledning (PDF, 552 kB)
Dokumentasjon til søknad
Når du skal sende en søknad om opprettelse (deling) av eiendom er det viktig at vi får all den informasjonen vi trenger for å behandle søknaden din.
Dokumentasjon som må være med søknaden
- Nabovarsel
- Situasjonskart
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning
Annen dokumentasjon som kan være relevant til søknaden
- Søknad om dispensasjon
- Avkjøringsplan
- Erklæring eller avtaler om veirett, ledninger og nødvendig vedlikehold som går over andre eiendommer
- Eventuelle erklæringer om at gjenværende eiendom (den opprinnelige eiendommen) gir fradelt (ny) eiendom rett til veg, vann- og avløpsledninger og eventuelt vedlikehold må også vedlegges.
Dele fra eiendom - søknadsskjemaer og beskrivelse av dokumentasjon
Varsle naboer via e-Torg
- på e-Torg kan du varsle naboene direkte fra kart. Du må gi alle opplysningene som er i et nabovarselskjema (om tiltaket) og du kan legge inn vedlegg.
- Dersom du søker dispensasjon fra arealplan, må du huske å opplyse om det i nabovarselet. Andre som blir direkte berørt av delingen skal også varsles og gis mulighet til å uttale seg.
- Dersom du får merknader fra naboer, skal du sende disse til kommunen sammen med søknaden.
- Naboer og gjenboere har to uker på å komme med merknader. Det må ikke gå mer enn ett år fra en sender nabovarselet til kommunen mottar søknaden din. Dersom det går mer enn ett år, må du sende ut nytt nabovarsel.
- Vedlegg til nabovarsel: Det skal også vedlegges et situasjonskart som viser ønsket grense i utsendelsen av nabovarselet.
Når søknaden om deling er godkjent må du bestille oppmåling av denne. Dette skjemaet kan også vedlegges søknaden.
Fyll ut skjema:
Rekvisisjon av oppmålingsforretning. (Kartverket)
Utsatt oppmålingsforretning må begrunnes med egen søknad. Dette er mest vanlig på utbyggingsområder med anleggsvirksomhet der det er reguleringsplan og sikre grenser.
Hvis søknaden ikke oppfyller plan- og bygningslovens bestemmelser, eller er i strid med gjeldende plangrunnlag, er deletillatelse betinget av dispensasjon, se plan- og bygningsloven §§ 19-1 og 19-2. (Lovdata)
Sjekk planer og bestemmelser for din eiendom
Før du søker om deling må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for eiendommen din. Planer og bestemmelser er avgjørende for hva du kan gjøre av endringer på eiendommen din.
Hvor sendes søknaden?
Søknad med vedlegg sendes kommunen på e-post eller via post.
E-post: postmottak@enebakk.kommune.no
Postadresse: Enebakk kommune, Prestegårdsveien 4, 1912 Enebakk
Skal du fradele en landbrukseiendom?
Ved fradeling av landbrukseiendommer må det gis samtykke etter jordlova §12. I slike tilfeller må konsesjon eller egenerklæring om konsesjonsfrihet følge søknaden - Les mer om konsesjon og landbrukseiendom.
Hva koster det?
Se priser i vårt gebyrregulativ